8 november 2024
Wind in de zeilen voor opkomend artistiek talent: waarom Herd aandeelhouder is in een kunstcoöperatieve
Kunstexpo @ Havenhuis is doorstart voor kunstcoöperatieve Copper & Light
Wat hebben het Antwerpse Havenhuis, Herd en kunstcoöperatieve Copper & Light met elkaar te maken? Meer dan je op het eerste zicht zou denken –en je kunt het nog tot en met 17 november zelf ontdekken! Want komende week is je laatste kans om SCHIJN te bezoeken in het Havenhuis. Met deze expositie maakt de jonge kunstcoöperatieve een doorstart én reikt ze de hand naar ondernemers, (lokale) besturen en al wie kunst een warm hart toedraagt. We zochten voorzitter Sander Jansens en kunstenaars Bram Verstraeten en Justine Lambrechts op voor een woordje uitleg.
Sander, we kennen jou als één van de zaakvoerders van Herd, maar je trekt ook de kar bij Copper & Light?
Sander: “Klopt, sinds enkele maanden ben ik voorzitter van de coöperatieve en dat doe ik als ondernemer vanuit dezelfde missie. Lokale besturen versterken of opkomende kunstenaars wind in de zeilen geven, het maatschappelijk belang, duurzame meerwaarde creëren, da’s voor mij de rode draad. Daarom zijn we als Herd aandeelhouder geworden.”
Aandeel kopen
En hoe werkt het dan concreet?
Sander: “C&L is een coöperatieve van enerzijds kunstenaars en anderzijds mensen die kunst belangrijk vinden. Dat betekent dat iedereen die dat wil, aandeelhouder kan worden door één aandeel te kopen ter waarde van 5000 euro. Dat bedrag is met andere woorden een investering in opkomend artistiek talent.”
Een soort moderne vorm van mecenaat, dus?
Sander: “Ja, eigenlijk mag je het zo wel zien al houden we niet per se van dat woord. Het is een investering en in een ideaal scenario verdien je die terug. Maar dat is nu op dit moment –’t is allemaal nog pril - nog niet meteen aan de orde. Onze focus is nu vooral het verkennen van nieuwe wegen om opkomende kunstenaars zichtbaarheid te geven.”
Klinkt goed! Bram en Justine, jullie behoren als kunstenaars tot de drijvende krachten achter C&L. Aan welke voorwaarden moet je als kunstenaar voldoen?
Bram: “We doen regelmatig oproepen aan opkomende kunstenaars om zich bij C&L te voegen. Kandidaten doorlopen een procedure met enkele rondes waarin we de kandidatuur beoordelen op artistiek vlak maar ook op goesting en de wil om mee te draaien in de organisatie. Het is niet vrijblijvend.
Met hoeveel zijn jullie nu en welke kunstdisciplines zijn vertegenwoordigd?
Bram: “We zijn op dit moment met 12 actieve kunstenaars vanuit heel Vlaanderen, en we tellen ook een enkele verdwaalde noorderbuur in onze rangen (lacht). Allemaal zijn we actief in de beeldende kunst: fotografie, beeldhouwwerk, schilderkunst, installaties,…”
Justine: “Wat ons bindt is de wil om zowel zakelijk als artistiek te groeien. Het is niet vrijblijvend, we zijn ambitieus en er zit ook een commercieel element in. Uiteindelijk dromen we er allemaal van om uit onze kunst een (deel van ons) inkomen te halen.”
Mooi! En nemen ze ook alle 12 aan jullie lopende expo SCHIJN?
Bram: “Yes. SCHIJN is voor ons een fantastische kans. Door de samenwerking met Port of Antwerp Bruges hebben we de ruimte en het budget gekregen om ons helemaal te smijten. We hebben deze expo samen from scratch vormgegeven en opgebouwd. Een geweldige leerschool en we zijn heel trots op het resultaat!”
Justine: “De opening was erg goed en er waren meteen enkele werken verkocht. Dat is natuurlijk een gedroomd begin voor een expo die tegelijkertijd ook een doorstart is na een periode waarin we zoekende waren.”
Kansen en zichtbaarheid voor opkomend talent
De locatie is dan ook niet mis: het Havenhuis in Antwerpen, daar kom je niet elke dag.
Sander: “Absoluut, en daar zijn we onze partner POAB dan ook heel dankbaar voor. Dit soort van samenwerking met de wereld van ondernemers, reguliere economie, dat is net waar we naar zochten. We zien daar echt wel een nieuw spoor in als het gaat om kansen en visibiliteit creëren voor opkomend talent. Want hoe kom je aan kopers, aan opdrachten of expositieruimte? Da’s niet simpel voor een kunstenaar wiens naam nog niet gevestigd is.”
Justine: “Precies. We zoeken wegen. Zelf events organiseren, maar ook ons karretje aanhaken bij initiatieven van anderen, zoals bijvoorbeeld Wonder in Kortrijk. Via Copper&Light hopen we de wereld van ondernemers en kunst-enthousiasts rechtstreeks in contact te brengen met die van kunstenaars.”
Sander: “Dat vind ik persoonlijk ook de meerwaarde van mijn aandeelhouderschap. De rijkdom zit ‘m niet in de economische return, die zit ‘m in het feit dat je in contact komt met mensen die je anders niet zou ontmoeten. Dat je op plekken komt waar je anders niet zomaar zou komen. Die connecties leggen, dat is dan ook waar ik mij als voorzitter voor smijt. En ik verwacht van alle aandeelhouders dat ze zich actief engageren. Hup, mee de schouders eronder!”
Percentagedecreet
Tot slot, Sander. Herd is vooral actief in de wereld van lokale besturen en non-profit. Liggen daar ook nog kansen denk je?
Sander: “Ja, daar zijn we ook over aan het brainstormen. Beleidsmatig is er in elk geval een kader. Kunst in de publieke ruimte is een opdracht van onze openbare besturen -Vlaanderen heeft dat zelfs decretaal verankerd in het percentagedecreet. Er zijn ook heel wat steden die een actief kunstenbeleid hebben. Daar liggen dus zeker nog kansen. Kortom, nog paden genoeg -al dan niet platgetreden- om te verkennen!”
Met zo’n sexy naam voor een decreet komt dat helemaal goed